Kontorsjobb och Bergsbestigning

Tjabba, tjena, hallå!

Drygt ett dygn för sent, jag vet, men den som väntar på något gott…eller hur? Igår hade jag veckans första lediga dag och jag bestämde att den skulle få vara just det: ledig. Dagen spenderades med Amy och tanken var att den skulle resultera i en bättre bränna, men eftersom att himmelen skymdes av gråa moln blev det istället en utflykt till närmsta stad där man kan hitta Starbucks, Mooloolaba. (Namnen på orterna här runtomkring är för övrigt tokigt roliga, min första tanke var att det måste vara en otroligt pårökt eller onykter person alternativt en femåring som kommit på dem, men det visade sig att namnen härstammar från Auberginerna… hur som helst: vissa är alldeles omöjliga att uttala och resulterar i stora skrattanfall!)

I Mooloolaba hittade vi snabbt ett Thai-hak där vi käkade lunch, ingenting i närheten av Spice&Rice (som nog faktiskt står på topp3-listan över ALLA de saker jag saknar mest med Sverige, det ni!) men Chicken Cashew är bättre än inget alls… Efter lunchen lyckades vi bränna mer pengar än planerat men jag blev iallafall två par skor, en outfit till Melbourne Cup-veckan, ett nattlinne och en mascara rikare – tur att man jobbar igen, catching! För att fira våra fynd (…vet inte om jag vill kalla dem fynd, men inköp i alla fall!) så avrundade vi dagen på Starbucks innan vi åkte tillbaka till Noosa.

Igår kväll umgicks jag med min håriga bästa kompis, vi har en fortsatt väldigt bra relation måste jag säga! (Ni lär väl hoppa i taket när jag berättar att jag till och med är ute och går med henne på egen hand lite då och då och att det händer att vi delar säng – jo, men visst, så är det!) Och imorse hamnade jag på uteservering med utsikt över stranden för lite frukost (Powersmoothie och muffins) innan jag gick och jobbade veckans första dag i butiken.

Jo, för den här veckan har jag nämligen inte varit butikstjej utan jag har istället fått vara kontorsråtta – välkommet ombyte! Det har blivit fyra heldagar med varumärkesarbete. Jag tittar just nu på en ny visuell identitet för affären och med det kommer ny logga, nya påsar, nya skyltar till butiken och en genomgång av hemsidan för att nämna några punkter. Jag är långt ifrån klar men en god bit på vägen och tycker verkligen att det är skoj att åter få utmana den kreativa sidan och producera lite kommunikations- och marknadsrelaterat material.

Förresten, jag måste ju berätta om veckans stora happening: nämligen den i söndags. Ni förstår, ibland är världen bra liten och det här är ett av de fallen: när jag gick i årskurs ett på gymnasiet (på stenåldern för väldigt, väldigt många år sedan) gick jag tillsammans med en tjej som heter Annie. Dessvärre fick vi aldrig ta studenten ihop eftersom att hon flyttade tillbaka till Stockholm innan dess, men tack vare dagens nymodigheter till kommunikationsverktyg (Facebook) har vi kunnat hålla kontakten och för drygt tre månader sedan upptäckte jag att hon befann sig ynka 15 km ifrån Noosa. Vi har sedan dess mötts upp ett par gånger och i söndags var det dags igen. På schemat stod – håll i er – bergsbestigning!

Och vilken utmaning det var sedan! I närmare 30 graders värme svettades vi hela vägen upp för det 1,3 km höga berget Mt Pomona. Jag får villigt erkänna att vi stannade både en och två gånger (DET VAR TUNGT!) och Annie fick använda sig av hela sitt register av heja-ramsor för att få med mig till toppen, men upp kom vi och utsikten var helt klart värd det! (Spana in bilderna längre ner)

Efter vårt varma träningspass körde vi till stranden för bad och lek men fick snabbt retirera till poolen eftersom att Noosa den senaste veckan bjudit på vindar som resulterat i sand överallt om man fått för sig att försöka hänga på stranden. En riktigt trevlig dag, hur som helst!

Utöver min lediga gårdag, förra helgens bergsklättrar-äventyr och veckans kontorjobb har jag nog faktiskt inte jättemycket mer att rapportera. Matfronten har varit vilande: det har blivit mycket hämtmat/middagar ute (Thai två gånger, indiskt, KFC två gånger, sushi två gånger och pasta en gång – hoppsan!). Åh, förresten: efterrätten (min efterrätt) som jag skulle få smaka förra fredagen var alldeles, alldeles himmelsk! Jag funderar nu på att sadla om och byta karriär: maträttskompositör tycker jag låter som en lämplig titel. Vad tror ni? (Jag tänker alltså designa rätterna och låta någon annan laga)

Fågelfronten har också hållits vilande och jag tror att det kommer förbli så till och med mitten av november. Åker nämligen till Melbourne om drygt en vecka och tänker att jag lika gärna kan vara bussburen tills jag återvänder igen efter två veckors häng med min ”familj” där nere – LÄNGTAR SÅÅÅÅÅÅ! (Berättar mer om vad som händer där när vi närmar oss)

Nu ska jag unna mig själv en timmes siesta innan det är dags för ytterligare ett restaurangbesök. Den här gången står jobbet och en av våra leverantörer för sällskapet, trevligt värre!

Slänger upp ett par bilder och låter er njuta av vackra utsikter från höga berg, Starbucks-muggar och bilder från poolkanten. Enjoy!

hanna_berkesi_blogg4 hanna_berkesi_blogg5 hanna_berkesi_blogg6 hanna_berkesi_blogg7 hanna_berkesi_blogg3 hanna_berkesi_blogg8 hanna_berkesi_blogg2 hanna_berkesi_blogg

Hörs om 6 dagar igen!
H

PS! Vet ni vad jag skulle tycka va väldigt kul? Kommentarer! Så kom igen, släng iväg ett kort litet hej och låt mig veta att ni hänger med. Kram och tack!